Racing Team Holland by Ekris Motorsport ondanks snelheid met lege handen in Spa

Racing Team Holland by Ekris Motorsport ondanks snelheid met lege handen in Spa

FRANCORCHAMPS / VEENENDAAL (9 juli 2016) – Het zag er zaterdagochtend op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps veelbelovend uit voor Racing Team Holland by Ekris Motorsport. Autocoureurs Simon Knap en Rob Severs verzekerden zich voor de 2-uursrace van het Europees GT4 kampioenschap van pole positie. Ook teamgenoten Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje zaten er in de kwalificatie als derde goed bij. Een aanrijding voor Knap / Severs en een motorisch probleem voor Bernhard van Oranje en Ricardo van der Ende zorgden er voor dat de Ekris M4 GT4-duo’s de race moesten staken. Pieter-Christiaan van Oranje en Tim Coronel reden met een Sin R1 GT4, maar ook zij haalden de finish niet.
Afgelopen weekend kwam Racing Team Holland in actie op het beroemde Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps. Op vrijdag stonden de tijdtrainingen op het programma. Door diverse incidenten op de baan en herstelwerkzaamheden aan de vangrail, was de coureurs weinig rijtijd gegund. Rob Severs en Simon Knap legden op woensdag op de 7,004 kilometer lange piste al hun eerste testkilometers af.
De extra tracktime kwam Severs en Knap goed van pas, zo bleek in de kwalificatie. Op een half-nat half-droog circuit waren Severs en Knap het snelste duo. Het gemiddelde van hun beste rondetijden leverden hen de pole-positie in het Europees GT4-kampioenschap op. Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje kwamen tot een derde tijd en mochten zaterdag hun Ekris M4 GT4 op de startopstelling vlak achter die van hun teamgenoten parkeren.
Simon Knap en Rob Severs

In het startveld van in totaal 41 GT4’s kende pole-sitter Simon Knap een goede start, maar kwam richting Eau Rouge in aanraking met een Aston Martin GT3. Knap viel na een harde crash en met flinke schade uit. Uiteindelijk bereikte hij nog wel de pitstraat, maar eenmaal daar aangekomen moest hij de strijd definitief staken. Knap: “In zo’n startveld is het aardig dringen, maar het ging in de eerste bocht goed. Richting Eau Rouge zat ik half naast een Aston Martin, die stuurde ineens naar rechts en daar zat ik. Ik kon geen kant op. Dit is echt heel jammer.”
Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje

Ricardo van der Ende wist zich in de openingsronde uit de problemen te houden en klom op naar de leidende positie in de GT4-divisie. Van der Ende vocht in de ronden er na een spectaculair duel uit met Porsche-coureur Andreas Patzelt. Een losgeschoten multisnaar zorgde er voor dat de temperatuur van de motor op liep en dat Van der Ende na een half uur de Ekris M4 GT4 noodgedwongen in de pitstraat moest parkeren. Van Oranje, die inmiddels klaar stond om het stuur over te nemen, kon zich onverrichte zaken omkleden.
Van der Ende: “We lagen aan de leiding, maar de motor werd warm en daardoor werd het vermogen steeds iets minder. Dit is ongelooflijk zonde, vooral voor onze kansen in het kampioenschap.”
Pieter-Christiaan van Oranje en Tim Coronel

Na twee raceweekenden van afwezigheid, maakten Pieter-Christiaan van Oranje en Tim Coronel hun comeback. Het tweetal kwam in actie met een Bulgaarse Sin R1 GT4 sportauto, maar kwam door technische problemen nauwelijks aan rijden toe. In de 2-uursrace zag het duo de finishvlag niet.
Volgende ronde

Racing Team Holland by Ekris Motorsport kijkt halsreikend uit naar de volgende wedstrijden in het Europees GT4 kampioenschap. Deze vinden plaats na de zomerstop, 24 en 25 september, op de Hungaroring in Boedapest. Bernhard van Oranje rijdt volgende week op Zandvoort een race in het voorprogramma van de DTM.

Leave a Reply